Skip to main content
Zweden trip 21 t/m 28 mei 2022

Wat een mooie aankondiging in 2020: een reis naar Zweden! Wat hadden velen er zin in, de reis was dan ook zo volgeboekt. Helaas gooide Corona dat jaar en het jaar erop roet in het eten, maar afgelopen mei was het dan eindelijk zover.

Op zaterdag  21 mei vertrokken we met z’n allen van huis naar ons hotel in Norderstedt. Iedereen was op tijd en reuze blij elkaar te zien. Lekker bijkletsen met elkaar en het vanwege personeelstekort snel geïmproviseerd dinerbuffet smaakte ons na de lange reis prima. De volgende dag naar Puttgarden, met de ferry naar Rodby en vervolgens over de indrukwekkende Sontbrug naar Zweden. In ons eerste hotel prachtig gelegen bij de wijngaard Flädie stonden Mat & Vingard ons een hartelijk welkom te wachten met daaropvolgend de rondleiding en een verhaaltje over de wijngaard gevolgd door de wijnproeverij. Na een heerlijk diner nog even bij praten en lekker slapen.

De eerste rijdag richting Ullinge voerde door een prachtige omgeving met voor ieder wat wils om onderweg te bezoeken, zoals het Autokerkhof of het Ikea museum. Hotel Ullinge was ons eindpunt waar we heerlijk op het terras zaten met zicht op het meer met aansluitend een heerlijk diner. De mooie locatie aan het meer brachten enkele echte diehards op het idee de volgende morgen een frisse duik te nemen.

Het volgende reis onderdeel was richting Motala. We sliepen in een hotel annex automuseum met niet alleen auto’s maar ook radio’s, oude filmapparatuur, brommertjes etc. En ja, daar was ons eerste pech geval. Ik liep rustig in het museum rond toen ik met spoed Rob moest bellen. Even schrikken, maar ik moest even als taxi fungeren. De technische mannen in de BMW met de koffer en op naar Peter en na kort overleg was het euvel bekend. De bobine bleek de boosdoener maar gelukkig was er een reserve exemplaar mee. Terug naar het hotel om samen weer lekker en vooral gezellig te eten en de dag door te nemen. Velen van ons hadden de dag besteed aan bezoekjes aan Gränna, de welbekende rood witte zuurstokken stad. Wijzelf hebben een bezoek gebracht aan een negentigjarige nog immer actieve Ford monteur, heel bijzonder.

De volgende dag was wachtte ons een mooie route langs de grote meren met als einddoel ons volgende hotel. Een werkelijk schitterende locatie op een jaloersmakend landgoed.  Ook deze dag kende een pechgeval. Onderweg vanaf het Linnenmuseum naar het Saab museum werd de route omgegooid want ergens langs een landweg stond Ludo met pech. De technische mannen Han en Rob waren al ter plaatse en de andere techneuten Cees en Rene arriveerden al snel met de EHBP koffer. Ook nu was de bobine het probleem maar gelukkig was er nog een reserve exemplaar beschikbaar. Ook deze dag werd afgesloten met een gezellig diner en samenzijn en een goede nachtrust.

De volgende dag werd de reis vervolgd richting Slussens Pensionat in Henan. Onderweg konden we op advies van Niels en Donna weer diverse plaatsen bezoeken. Bij aankomst op de eindbestemming met slaapplaatsen op diverse locaties, wachtte ons een mooie plek aan het meer om een borrel te drinken en heerlijk te eten met elkaar.

Ja en dan is daar alweer de laatst dag. Onze laatste rit gaat naar Göteborg waar de veerboot naar Kiel op ons wacht. Ook dit vertrek uit Slussens Pensionat ging niet helemaal zoals we wilden. Nadat bijna iedereen was vertrokken en wij als voorlaatste onderweg waren, werden we gebeld waar we zaten en of we terug wilden rijden want de auto van Niels en Donna weigerde te starten. Wij terug naar het huis van Niels en Donna gereden zodat Niels nog op tijd kon zijn voor z’n afspraak met een deel van de heren deelnemers om iets van zijn werk te laten zien. In de tussentijd ging een deel van de dames met het pontje naar  Stenpiren om de binnenstad te bezoeken. Om even na vijven moesten we de rij in voor de veerboot wat bijna verkeerd afliep voor Maarten en Jocelyn want hun tas stond nog ergens in de stad. Gelukkig wisten ze waar precies en was er tijd genoeg om alsnog aan boord te gaan.

Op de Stena line nog gezellig gezeten en goed gegeten en aansluitend naar de hut. Een aantal deelnemers zal die nacht vol herrie en klappen niet lekker geslapen hebben denk ik zo. Eenmaal aangekomen in Kiel afscheid genomen van elkaar en konden we terugkijken op een fantastische week in Zweden.

De deelnemers zijn veel dank verschuldigd aan de organisatoren Niels, Donna en Rob die als dank tijdens het laatste verblijf werden verblijd met flessen champagne. Ook wij danken iedereen voor de hulp en het medeleven voor Tineke. We hebben ondanks dat we met de BMW hebben moeten rijden, een fantastische week gehad.

Hartelijke groet,
Jan en Tineke Broekhuizen

Fotocredits: Arjen Sleeuwenhoek, Ludo Onnink, Marjolein Huiberts en Willem ter Schure.